Skip to content

Nombor Nisbah | Cara Mengira & Memudahkan Nisbah

“Nombor Nisbah ” merujuk kepada konsep ” Nombor Nisbah.” Ia melibatkan penggunaan nisbah dalam pelbagai konteks dalam kerangka pendidikan Malaysia. Nisbah memainkan peranan penting dalam membandingkan kuantiti, membuat ramalan dan menyelesaikan masalah dunia sebenar merentas disiplin. Daripada matematik kepada ekonomi dan sains kepada sains sosial, pemahaman nisbah membentuk kemahiran asas bagi pelajar Malaysia. Konsep ini membantu dalam memahami hubungan antara kuantiti, membantu membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Memandangkan “Nombor Nisbah ” menekankan kepentingan nisbah, ia memperkasakan pelajar untuk mengemudi pelbagai senario dalam perjalanan pendidikan mereka dan seterusnya. Dalam artikel ini kita akan membincangkan tentang Nombor Nisbah

Nombor Nisbah

Anda Mungkin Juga Suka- Maksud Nombor Perdana

Nombor Nisbah

Nisbah

Dalam matematik, nisbah ialah istilah yang digunakan untuk membandingkan nombor, selalunya untuk menunjukkan hubungan antara kuantiti. Ia membantu menyatakan saiz satu kuantiti berbanding kuantiti yang lain. Nisbah melibatkan pembahagian, di mana satu nombor, ‘antecedent,’ dibahagikan dengan yang lain, ‘consequent’. Sebagai contoh, pertimbangkan sekumpulan 30 individu, dengan 17 gemar berjalan pagi dan 13 gemar berbasikal. Untuk mewakili perhubungan ini sebagai nisbah, kami menulisnya sebagai 17:13. Simbol ‘: ‘ dibaca sebagai “adalah untuk,” jadi nisbah itu menandakan bahawa keutamaan untuk berjalan ialah “17 ialah kepada 13” bagi mereka yang lebih suka berbasikal.

Apakah Nombor Nisbah?

Nisbah ialah perbandingan dua kuantiti dengan unit yang sama, menunjukkan jumlah satu kuantiti berbanding kuantiti yang lain. Nisbah datang dalam dua jenis utama: nisbah sebahagian kepada sebahagian dan sebahagian kepada keseluruhan. Nisbah bahagian kepada bahagian mendedahkan hubungan antara dua kumpulan atau entiti yang berbeza. Sebagai contoh, nisbah lelaki kepada perempuan dalam kelas ialah 12:15. Sebaliknya, nisbah sebahagian kepada keseluruhan menyerlahkan pautan antara kumpulan tertentu dan keseluruhan set. Sebagai contoh, dalam setiap 10 individu, 5 gemar membaca buku. Ini menghasilkan nisbah sebahagian kepada keseluruhan 5:10, menunjukkan bahawa 5 daripada 10 orang menghargai membaca buku.

Formula Akaun

Kami menggunakan formula nisbah apabila kami ingin membandingkan dua nombor atau jumlah. Cara kita menulis nisbah antara dua kuantiti, mari kita panggil mereka ‘a’ dan ‘b’, ialah a: b. Dan kami mengatakannya sebagai ‘a adalah kepada b’.

nombor nisbah

Versi pecahan yang menunjukkan nisbah ini ialah a/b. Untuk menjadikan nisbah lebih mudah, kami menggunakan langkah yang sama seperti yang kami lakukan untuk memudahkan pecahan. a:b = a/b. Mari kita fahami ini dengan contoh.

Contoh:  Dalam kelas 50 pelajar, 23 adalah perempuan dan selebihnya lelaki. Cari nisbah bilangan lelaki kepada bilangan perempuan.

Jumlah pelajar = 50; Bilangan perempuan = 23.

Jumlah bilangan lelaki = Jumlah bilangan pelajar – Jumlah bilangan perempuan
= 50 – 23
= 27

Oleh itu, nisbah yang dikehendaki ialah, (Bilangan lelaki: Bilangan perempuan), iaitu  27:23.

Mengira Nisbah

Untuk mengira nisbah antara dua jumlah, kita boleh mengikuti langkah-langkah ini. Mari kita gambarkan ini dengan contoh. Pertimbangkan senario di mana membuat penkek gebu memerlukan 15 cawan tepung dan 20 cawan gula. Mari kita mengira nisbah tepung kepada gula yang digunakan dalam resipi.

1. Kenal pasti kuantiti untuk senario yang anda bandingkan. Sebagai contoh, ini adalah 15 dan 20.

2. Wakilkannya sebagai pecahan, seperti 15/20.

3. Jika anda boleh permudahkan pecahan itu, lakukannya. Sebagai contoh, 15/20 dipermudahkan kepada 3/4.

4. Jadi, nisbah tepung kepada gula menjadi 3:4.

Nisbah Memudahkan: Cara Melakukannya

Nisbah menunjukkan jumlah sesuatu yang diperlukan berbanding dengan yang lain. Kedua-dua bahagian nisbah boleh dipermudahkan kepada bentuk termudahnya. Apabila nisbah dalam bentuk termudah, ia lebih mudah untuk difahami dan dipermudahkan, sama seperti pecahan. Untuk memudahkan nisbah, ikuti langkah ini. Mari kita gambarkan dengan contoh: Mari kita permudahkan nisbah 18:10.

1. Mulakan dengan menukar nisbah a:b yang diberi kepada pecahan a/b. Untuk 18:10, ia menjadi 18/10.

2. Kenal pasti faktor sepunya terbesar (GCF) bagi ‘a’ dan ‘b’. Dalam kes ini, GCF bagi 10 dan 18 ialah 2.

3. Bahagikan kedua-dua pengangka dan penyebut pecahan dengan GCF untuk memudahkan. Contohnya, (18÷2)/(10÷2) = 9/5.

4. Bentangkan pecahan termudah sebagai nisbah untuk mendapatkan jawapan akhir. Oleh itu, nisbah dipermudahkan ialah 9:5.

Petua Dan Teknik Nisbah

Apabila kedua-dua nombor ‘a’ dan ‘b’ adalah sama dalam nisbah a:b, maka a:b sama dengan 1.

  • Jika ‘a’ lebih besar daripada ‘b’ dalam nisbah a:b, maka a:b lebih besar daripada 1.
  • Jika ‘a’ lebih kecil daripada ‘b’ dalam nisbah a:b, maka a:b adalah kurang daripada 1.
  • Sentiasa pastikan bahawa unit kedua-dua kuantiti adalah sama sebelum membandingkannya.

Nisbah Sama

Nisbah setara adalah sedikit seperti pecahan yang kelihatan berbeza tetapi bermaksud perkara yang sama. Jika anda menukar kedua-dua nombor atas dan bawah nisbah dengan mendarab atau membahagikannya dengan nombor yang sama (kecuali sifar), anda akan mendapat nisbah yang setara. Contohnya, jika anda mempunyai 1:3 dan anda menjadikan kedua-dua belah tiga kali lebih besar, anda akan mendapat 3:9. Kedua-dua 1:3 dan 3:9 bermaksud perkara yang sama. Begitu juga, jika anda membahagikan kedua-dua bahagian 20:10 dengan 10, anda mendapat 2:1. Kedua-dua 20:10 dan 2:1 bermaksud sama. Anda boleh terus melakukan ini dengan lebih banyak nombor untuk mencari banyak nisbah setara.

Jadual Nisbah

Jadual nisbah adalah seperti senarai yang menunjukkan cara yang berbeza untuk menyebut perkara yang sama menggunakan nisbah. Bayangkan kita mempunyai nisbah 1:4, dan kita ingin mencari nisbah lain yang sama dengan nisbah ini. Kita boleh melakukan ini dengan mendarab kedua-dua bahagian nisbah dengan nombor yang sama. Dalam gambar ini, kita bermula dengan 1:4 dan kemudian menjadikannya lebih besar dengan mendarab kedua-dua belah dengan nombor seperti 2, 3, 6 dan 9. Ini memberi kita nisbah baharu seperti 2:8, 3:12, 6:24 dan 9:36, yang juga sama dengan nisbah asal 1:4.

nombor nisbah tingkatan 1

Nombor Nisbah Tingkatan 1

Di Malaysia, konsep “nombor nisbah Tingkatan 1” tidak digunakan. Sebaliknya, istilah “nisbah” ialah konsep matematik asas yang digunakan untuk membandingkan kuantiti jenis yang sama, yang diukur dalam unit yang sama. Sebagai contoh, pertimbangkan senario di mana kita mempunyai 5000 gram dan 9 kilogram. Kita boleh menyatakan nisbah sebagai 5000 g : 9 kg, yang juga boleh dipermudahkan kepada 5 kg : 9 kg, dan seterusnya dikurangkan kepada 5: 9.

Semasa peringkat pendidikan Tingkatan 1, pelajar diperkenalkan kepada prinsip asas nisbah dan perkadaran. Mereka mempelajari pelbagai kaedah untuk mewakili nisbah, termasuk menggunakan titik bertindih, pecahan, dan perkataan deskriptif. Selain itu, mereka menjadi mahir dalam membandingkan nisbah untuk menentukan sama ada ia setara atau tidak.

Berikut ialah beberapa contoh nisbah yang mungkin dihadapi oleh pelajar dalam pengajian Tingkatan 1 mereka:

Nisbah Jantina Dalam Kelas:

Nisbah ini menyatakan bilangan lelaki kepada bilangan perempuan dalam bilik darjah tertentu.

Nisbah Aspek Bentuk:

Untuk segi empat tepat, nisbah panjang kepada lebarnya ialah contoh nisbah bidang.

Nisbah Kelajuan Masa:

Jika anda mengukur kelajuan kereta dan masa yang diperlukan untuk menempuh jarak tertentu, nisbah yang terhasil ialah nisbah kelajuan-masa.

Nisbah Kos-Kuantiti:

Nisbah kos produk kepada bilangan unit yang dibeli memberikan pandangan tentang keberkesanan kos.